mandag 23. januar 2012

Kylling fylt med mozarella og hvitløk, grisa inn med pesto

Innlegget her går egentlig berre ut på selve kyllingen. Tilbehør som man vil, best er jo poteter. Her har jeg forøvrig jukset med ferdige pommfri da jeg hadde en gammal halv pose i frysern og kom seint heim pga. trafikk-kaos.

1 kyllingfilet
1 ts grønn pesto
1 fedd hvitløk
liten fingerfull med ost (mozarella eller annet), alt etter smak og hvor mye fileten håndterer å holde på.
225 grader, 20 minutt steking (avhenger av hvor mye annet du har i ovnen, din ovn, og hvor mye du lager)

Skru på ovn til 225 grader, og start med å renskjære kyllingen. Snitt et kryss i den og skjær litt i sidene for å hule ut kyllingen.
Deretter fyller jeg dette med mozarellaost, og et fedd hvitløk som jeg kjører i hvitløkspresse, og blander dette nedi osten. Krydre etter egen smak, jeg finner kryddermixen Chili og Lime god til dette.

Smør deretter inn hele greia med rundt 1 teskje pesto, mer behøves ikke.
Det anbefales å benytte den minste ildfaste forma du har og legg kyllingen i en kant, så minst mulig renner utenfor.
Stekes i ovn i ca 20 minutter, og smaker godt til de du no enn liker. Gjerne hjemmelagde potetbåter og en flott salat. Litt dijonsennep er fin dipping til potene (nb, heite saker)
Resultatet har du allerede sett i toppen :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar